"NIEWYBACZALNE" I. WOLFF - CZYLI SUBIEKTYWNIE O KONKURENCJI

 Powieść Izabel Wolff trafiła w moje ręce całkiem przypadkowo. Wprawdzie na wyjazd zabrałam książkę do czytania, ale tak szybko ja pochłonęłam, że szybko poczułam "głód", dlatego zaczęłam się przyglądać temu, co czytają ludzie obok mnie. Jak się okazało, zabrali ze sobą świetne powieści i dzięki temu mogłam przeczytać kilka nietuzinkowych historii. Jedną z nich jest powieść Izabel Wolff pt.: "Niewybaczalne". 

II wojna światowa w literaturze


Izabel Wolf to pisarka pochodząca z Wielkiej Brytanii. Jest autorką romantycznych komedii o potyczkach nowoczesnych, atrakcyjnych kobiet z codziennością, z mężczyznami i z dręczącym problemem: czy on kogoś ma? Jest dziś jedną z najlepszych brytyjskich pisarek, zdobyła sławę dzięki pierwszej powieści "Cel matrymonialny". 

Moje spotkanie z autorką zapoczątkowała powieść "Niewybaczalne", która nie ma nic wspólnego z romantyzmem. Owszem można w niej odnaleźć wątki miłosne, ale na pierwszym planie wyeksponowane są przeżycia kobiety, która większą część II wojny światowej spędziła na Jawie w obozie koncentracyjnym zorganizowanym przez Japończyków dla ludności holenderskiej. Jawa przed wojną stanowiła kolonię należącą do Holandii. Wielu Holendrów prowadziło plantacje np.: gumy, która była eksportowana do Europy. Gdy wybuchła wojna, była ona tak odległa, że nikt z mieszkańców Jawy nie spodziewał się, że tu też zawita. To Japończycy podbili wyspę i uwięzili Europejczyków, głodząc ich, odzierając z człowieczeństwa i sowiecie karając dla swojego widzimisię. 

Wśród uwięzionych Holendrów jest nastoletnia Karen wraz z młodszym bratem i matką. Ojca zabrano do obozu dla mężczyzn, w którym ciężko pracował przy kładzeniu torów kolejowych. Karen wraz z rodziną cierpiała głód. Jako małe dziecko zmuszona została do podjęcia wyboru między życiem matki i brata. Do końca życia nie mogła sobie poradzić z tamtą decyzją. 

Po latach milczenia Karen próbuje dokonać rozrachunku z przeszłością i przekazuje swoje przeżycia Jenni, która ma je spisać i zadbać o publikację książki. To działanie obydwu kobietom pomaga zrozumieć swoje emocje i pogodzić się z przeszłością.

Moja ocena powieści "Niewybaczalne":

Bardzo realistyczna powieść, która na długo pozostanie w mojej pamięci. Dwie płaszczyzny czasowe, w których prowadzona jest narracja, zgrabnie przeplatają się ze sobą, powoli dając odpowiedzi na kolejne pytania o przeszłość Karen i Jenni. Przyjaźń kobiet pokazana jest w bardzo naturalny sposób i dużo wnosi do ich życia. 

Powieść bardzo mnie zaskoczyła ciekawą historią, której w ogóle nie znałam. Choć sądziłam, że sporo wiem o II wojnie, to okazało się, że nie miałam pojęcia o działaniach Japonii względem jeńców. Książka dużo wniosła do mojej świadomości w kwestii okrucieństwa i pokazała, że Niemcy mieli równie okrutnych sojuszników. 

Powieść "Niewybaczalne" polecam tym, którzy lubią tematykę wojenną i szukają nietuzinkowych historii. 

Komentarze

"Marzenia Kaliny" - trailer

"W sieci uczuć" - trailer

"Odroczone nadzieje"-trailer