BARANEK BENIO OPOWIADA HISTORIĘ KASK

Historię Kask poznaną na warsztatach oraz pochodzącą z literatury w humorystyczny sposób przedstawiła Justyna Szczepańska, która Benia wysłała na spotkanie z bocianem, bo tych nie brakuje w Kaskach i okolicach.

BENIO NA BOCIANIM GNIEŹDZIE































- „Gdzie jest mój dom?” – spytał sam siebie.
Wtedy błysk pojawił się na niebie.
Baranek podskoczył w górę.
Głową zawadził o chmurę.
Magia bursztynu wyrosła
i do Kask  go przeniosła.

Benio do gniazda zawitał
i bocianią rodzinę powitał.
Baranek w dół spojrzał i zbaraniał,
ale bocian z gniazda go nie wyganiał.

- „Co tu robisz, mały baranku?
Nie powinieneś być na śniadanku?”
- „Niestety stado zgubiłem,
bo kolorowym motylkiem się zachwyciłem…

Miły boćku, powiedz dokąd przybyłem,
Bo tego miejsca wcześniej nie odwiedziłem.”
- „Trafiłeś do Kask, miejscowości starej.
Może chciałbyś o niej posłuchać słów parę?”

- „Chętnie poznam historię twoją.”
- „A zatem rozpocznę opowieść moją.
Kaski od XIV w. historykom znane,
Przez Ziemowita IV Piotrowi Rpisce ofiarowane.

W XV w. książęta mazowieccy kościół ufundowali,
mieszkańcom Kask go podarowali.
Następnie obok niego szpital powstał,
każdy potrzebujący pomoc w nim dostał.

Mieszkańcy radowali się z powodu tego,
bo kto by się nie cieszył z prezentu takiego?
Przez lata szpital ludziom służył
I niejednemu choremu w cierpieniu ulżył.

W 1818 r. szkołę elementarną w Kaskach powołano,
Do użytku tutejszej dziatwy oddano.
Dzieci bardzo chętnie do niej chadzały,
Bo odpoczynek od pracy w polu miały.

Literki i cyfry tam poznawały
i dobrą zabawę przy tym miały.
A gdy do domu boso wracały,
Grząskimi drogami żwawo podążały.

W 1886 r. chłopi składki zebrali.
Wnet urząd gminy za nie zbudowali.
Później do Baranowa siedzibę przeniesiono,
Bo tam nowy budynek wzniesiono.

W 1921 r. Ochotnicza Straż Pożarna powstała
i do niejednego pożaru wyjechała.
Strażacy ludzi i ich dobytek ratowali.
Bardzo dzielnie innym pomagali.

Tak właśnie ta historia się zakończyła
I mam nadzieję, że cię zaciekawiła.”
- „Opowieść dała mi na to miejsce inne spojrzenie,
lecz nadal mam pewne zmartwienie.”

- „Mój drogi powiedz mi, o co chodzi,
przecież my też byliśmy kiedyś młodzi.
Nie wstydź się pytać, chętnie pomożemy
i pomocne skrzydło wyciągniemy.”

Komentarze

"Marzenia Kaliny" - trailer

"W sieci uczuć" - trailer

"Odroczone nadzieje"-trailer