"WISZNIA ZE SŁOWIAŃSKIEJ GŁUSZY" A.K. MALUDY - SUBIEKTYWNIE O KONKURENCJI

Historię zdałam na maturze naprawdę dobrze, bo lubiłam ten przedmiot w szkole. Pewnie dlatego też nie uciekam od książek z tłem historycznym. Nie stronię też od biografii, dlatego też z ciekawością sięgnęłam po powieść pod tytułem Wisznia ze słowiańskiej głuszy. A jaki był tego efekt?

KOBIECA SIŁA I MOC




Aleksandra Katarzyna Maludy stworzyła powieść osadzoną w średniowiecznej Europie pełnej niebezpieczeństw i trudów codziennego życia. Główna bohaterka to Wisznia, która ze względu na to, że jest kobietą, musi znosić poniżania i dominację mężczyzn.

Początkowo jest to jej ojciec, a później ciemiężyciele, którzy napadli na jej wioskę i pojmali ją wraz z całym ludem. Ludzie pędzeni niczym bydło aż do Krakowa po drodze są upokarzani i głodzeni, a kobiety gwałcone. 

Te złe doświadczenia odcisnęły się bolesnym piętnem na dalszym życiu dziewczyny, a jednocześnie sprawiły, że stała się silna zarówno psychicznie, jak i fizycznie. 

Kiedy wreszcie udało jej się uwolnić spod władzy Awarów, przewodzi swojemu ludowi, mobilizując go do budowy osady. Jej mądrość pomaga przetrwać Szeligom trudne chwile. Czasem jednak kobieta zapomina o tym, że w życiu ważna jest również miłość.

Moja ocena powieści:

Autorka pokazuje rolę kobiety od zarania dziejów. Mężczyźni uważali kobietę za głupią, słabą i niezaradną. Historia opisana w powieści pokazuje Wisznię jako dzielną, mądrą i przezorną osobę, z którą musieli się liczyć nawet znaczący władcy.

I znowu zachwycę się językiem, który w lekki i przyjemny sposób opisuje rzeczywistość z początków średniowiecza. Wiedza historyczna bardzo mi zaimponowała i przyczyniła się do tego, że powieść czytałam jak fabularyzowaną biografię głównej bohaterki.

Jeśli więc lubicie powieści z wątkiem historycznym, o sile i motywacji do działania, to niewątpliwie musicie sięgnąć po książkę.


Komentarze

  1. Dzięki za recenzję. Książkę czytałam, jednak ona jest tak inna od współczesnych powieści, że trudno opisać swoje wrażenia. Mnie ta powieść ujęła za serce. Przeniosłam się w tak odległy świat. Autorka ma fenomenalne zdolności do opisywania zamierzchłych czasów. ma na swoim koncie kilka powieści. Każda inna.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku, dziękuję za odwiedziny. Będzie mi miło, jeśli po swojej wizycie pozostawisz tu kilka życzliwych dla mnie słów :)

"Marzenia Kaliny" - trailer

"W sieci uczuć" - trailer

"Odroczone nadzieje"-trailer