ILE FAKTÓW HISTORYCZNYCH ZNALAZŁO SIĘ W TRYLOGII GDAŃSKIEJ

Pisanie powieści z historią w tle to ciekawe i jednocześnie bardzo wymagające zajęcie, bo choć cała opowiedziana na kartach trzech tomów historia Neli i Iwa stanowi fikcję literacką, to starałam się jak najwierniej pokazać ówczesne nastroje, emocje, problemy i wydarzenia rozgrywające się w 1939 i 1940 roku na Wybrzeżu. 



Zależało mi, abyście poznali historię przez pryzmat zwyczajnych ludzi uwikłanych w konflikt, na który nie mieli żadnego wpływu. Żeby poznać realia życia w Wolnym Mieście Gdańsku, sięgnęłam do różnych źródeł. Wiele z zamieszczonych epizodów rzeczywiście wydarzyło się w tym okresie na Wybrzeżu i było szeroko omawianych na ówczesnych spotkaniach partyjnych czy na łamach czasopism, choć wydźwięk tych czynów był uzależniony od tego, która ze stron konfliktu o nim mówiła.

Jeśli zainteresował Was temat, to podsyłam materiały i strony, z których sama korzystałam, przygotowując się do pisania. 

Bibliografia

Berendt G., Gdańsk – od niemieckości do polskości, „Wiadomości historyczne z wiedzą o społeczeństwie” 2020, nr 3.

Drywa D., Säuberungsaktion na Pomorzu Gdańskim w świetle dokumentów KL Stutthof (1939–1942), Muzeum Stutthof w Sztutowie, 2015 r.

Hulka-Laskowski P., Polski Gdańsk i historja, „Wiadomości Literackie”, 23.07.1939, r. 16, nr 31–32.

J. M., Gdańsk bez złudzeń, „Słowo”, 26.05.1939, r. 18, nr 143.

J. M., Jedna dywizja niemiecka w Gdańsku, „Słowo”, 21.07.1939, r. 18, nr 198.

Pruszyński K., The big three, „Czas”, 22.07.1932, r. 84, nr 165.

Sawicki J., Polacy w Gdańsku pod rządami narodowo-socjalistycznemi, „Wiadomości Literackie”, 23.07.1939, r. 16, nr 31–32.

 

Ponadto cenne informacje znalazłam na stronach:

culture.pl

danzig-online.pl

dziennikbaltycki.pl

historia.trojmiasto.pl

historia-wyzynaelblaska.pl

izabela-lewandowska.pl

niepodlegla.gov.pl  

Komentarze

  1. Po raz pierwszy w moim 55 letnim życiu tak namacalnie odczułam historię, którą opowiedziałaś Anetko. To było jedno z najbardziej przejmujących przeżyć w moim czytelniczym życiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dla manie olbrzymia radość, bo oznacza, ze dobrze oddałam klimat tamtych lat i wydarzeń :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku, dziękuję za odwiedziny. Będzie mi miło, jeśli po swojej wizycie pozostawisz tu kilka życzliwych dla mnie słów :)

"Marzenia Kaliny" - trailer

"W sieci uczuć" - trailer

"Odroczone nadzieje"-trailer